-
Achtergrond
- 1 minuut geleden
De Graafschap beleeft meest lucratieve transferjaar aller tijden
Mede door toedoen van het WK 2026 is het momenteel nog rustig op de zomerse transfermarkt. Toch vinden her en der de eerste transfers al plaats. Zo ook bij De Graafschap. Met de winterse transferperiode van eerder in 2026 in het achterhoofd is één ding al duidelijk: de Superboeren kennen een ontzettend lucratief jaar.
Tijdens die winterse transferperiode vertrokken er meerdere spelers bij De Graafschap. De club uit Doetinchem zag daarbij ook de nodige kwalitatief sterke spelers vertrekken. Zo vertrok onder meer publiekslieveling Bouke Boersma. De spits kon kiezen voor onder meer Go Ahead Eagles, maar zette uiteindelijk zijn krabbel onder een contract bij het Belgische KV Mechelen.
Ook Arjen van der Heide en Othniël Raterink verlieten De Graafschap tijdens de zomerse transferperiode. Net als Boersma verkaste ook dit duo naar het buitenland. Van der Heide is momenteel actief in Portugal bij Tondela. Raterink vertrok eveneens naar het zuiden van Europa. Hij speelt momenteel voor Cagliari op het Italiaanse eiland Sardinië. Met Dimitrios Theodoridis vertrok er nog een spits uit Doetinchem. De Graafschap verkocht hem aan Kifisia in Griekenland.
Vertrokken spelers tijdens winterse transferperiode
| Speler | Nieuwe club |
|---|---|
| Bouke Boersma | KV Mechelen |
| Othniël Raterink | Cagliari |
| Arjen van der Heide | Tondela |
| Dimitrios Theodoridis | Kifisia |
Wat leveren de winterse transfers op voor De Graafschap?
De Graafschap raakte in één transferperiode dus vier spelers kwijt. Uiteraard gingen die transfers ook gepaard met transfersommen. Daarbij zorgden met name Bouke Boersma en Othniël Raterink voor de nodige inkomsten. Beide vertrokken voor een bedrag van 1,1 miljoen euro bij De Graafschap. Arjen van der Heide leverde aanzienlijk minder op, maar was met een transfersom van 250.000 euro toch nog goed voor enkele tonnen. Dimitrios Theodoridis spekte de clubkas in Doetinchem met 150.000 euro.
Inkomsten De Graafschap winterse transferperiode
| Speler | Transfersom |
|---|---|
| Bouke Boersma | 1,1 miljoen euro |
| Othniël Raterink | 1,1 miljoen euro |
| Arjen van der Heide | 250.000 euro |
| Dimitrios Theodoridis | 150.000 euro |
Teun Gijselhart volgende uitgaande transfer
De eerste zomerse vertrekker bij De Graafschap is ook al een feit. De Superboeren verkochten namelijk Teun Gijselhart. De 21-jarige middenvelder volgt daarbij het voorbeeld van zijn teamgenoten, daar ook hij zijn loopbaan in het buitenland gaat vervolgen. Gijselhart maakt de stap naar het Spaanse Deportivo La Coruña. Die club promoveerde afgelopen seizoen, wat dus betekent dat Gijselhart minuten gaat maken in LaLiga, het hoogste niveau in Spanje.
Teun Gijselhart laat kassa rinkelen
Met de transfer van Teun Gijselhart heeft De Graafschap opnieuw een grote klapper gemaakt. De club uit Doetinchem deed zelf geen uitspraken over de transfersom, maar Gijselhart liet al wel iets los. Hij vertelde dat er door Deportivo La Coruña zo'n één miljoen euro betaald wordt. Door diverse media wordt dit bevestigd. De transfer vindt plaats voor een basisbedrag van één miljoen euro en kan middels bonussen nog stijgen naar 1,4 miljoen euro.
Daarmee doet De Graafschap ook goede zaken. Volgens het algoritme van FootballTransfers beschikt Gijselhart momenteel over een Estimated Transfer Value (ETV) van 700.000 euro. De transfer vindt dus plaats voor enkele tonnen meer en kan inclusief bonussen dus oplopen tot een bedrag dat exact het dubbele is van de ETV van de middenvelder.
Chahid El Allachi vertrekt snel bij De Graafschap
Dat is echter niet de enige zomerse transfer die plaats heeft gevonden bij De Graafschap. De Superboeren namen namelijk ook al razendsnel weer afscheid van Chahid El Allachi. De aanvaller heeft de stap gemaakt naar het Cypriotische Aris Limassol. Met zijn transfer was een bedrag van 750.000 euro gemoeid. De Graafschap nam hem eerder nog transfervrij over van FC Den Bosch.
Totale inkomsten De Graafschap
Voor De Graafschap staat nu al vast dat 2026 een zeer lucratief jaar is. De zomerse transferperiode is nog niet eens in volle gang bezig, wat betekent dat de inkomsten zelfs nog verder kunnen stijgen. In totaal staat de teller nu al op 3,6 miljoen euro. Daarbij is dat bedrag vooral te danken aan de miljoenentransfers van Othniël Raterink, Bouke Boersma en Teun Gijselhart.