Michael van Praag doet boekje open over ledenvergadering Ajax en komt met ander verhaal

Imre Himmelbauer
  • Bijgewerkt: 26 apr. 2024 13:57 CEST
  • 3 min leestijd
Michael van Praag, NOS
© Videostill NOS

Michael van Praag heeft helemaal geen excuses gemaakt bij de ledenvergadering van Ajax, zo onthult hij tegenover de NOS. De huidige voorzitter van de raad van commissarissen (rvc) van Ajax was verantwoordelijk voor de schorsing van Alex Kroes. Uiteindelijk liet hij de beleidsman op voorspraak van de bestuursraad terugkomen als titulair technisch directeur. Van Praag heeft zijn excuses voor het schorsen van Kroes echter niet aangeboden, iets wat De Telegraaf eerder wel meldde.

"Ik heb helemaal geen excuses aangeboden, dat is juist de grap", begint Van Praag zijn verhaal. "Dat is gelekt uit de vergadering, daar heeft onze supporterscoördinator nog een opmerking over gemaakt in de vergadering. Wat ik heb gezegd heb, is dat ik een poging heb gedaan om de zaak te downsizen, omdat mensen het over gevangenisstraffen en grote boetes hadden."

Artikel gaat verder onder de video

"Ik heb daarom expres gezegd dat het dom en naïef was wat hij (Kroes, red.) had gedaan", verwijst hij naar het mogelijk met voorkennis handelen in aandelen Ajax. "Dat zijn de woorden die hij tegen mij gebezigd heeft toen ik hem sprak en vanavond ook weer gebezigd heeft. Maar het downsizen is jammerlijk mislukt. Ik heb dat niet op een manier gedaan waardoor die poging duidelijk overkwam en dat dat niet gelukt is, dat spijt me. Dat heb ik gezegd."

Lees ook: Oranje-international van 60 miljoen moet eerste aanwinst van Arne Slot worden bij Liverpool

Kroes werd op 5 april door de rvc van Ajax geschorst vanwege vermeende beurshandel met voorkennis. Kroes kocht op 26 juli 2023, toen alleen hijzelf kennis had over zijn aanstelling als algemeen directeur, 17.500 aandelen van Ajax bij. "Het moment waarop hij de aandelen kocht maakt dat hij handelde met voorwetenschap. Een dergelijke wetsovertreding kan een beursgenoteerde onderneming niet tolereren, zeker niet als het de CEO betreft", liet Van Praag, op de dag dat de schorsing van Kroes wereldkundig werd gemaakt, onder meer optekenen. Later hield hij in diverse interviews de deur voor een terugkeer, zoals de bestuursraad van de club vurig wenste, ferm gesloten. Daarop is Van Praag donderdag dus teruggekomen.

Onder druk van diezelfde bestuursraad, die 73 procent van de clubaandelen vertegenwoordigt, keert Kroes terug, zij het niet als algemeen directeur, maar als titulair technisch directeur. Daarbij was een belangrijke rol weggelegd voor Van Praags medecommissaris Leo van Wijk, zo onthulde Mike Verweij. "Van Wijk gaf aan tot drie keer toe één-op-één met Kroes te hebben gesproken. Daar kwam de oplossing hem in een andere rol terug te halen uit", leest het.

Lees meer over: Eredivisie, Ajax

Mis nooit meer de volgende grote transfer!

Ontvang de laatste transferinzichten en -analyses direct in je mailbox.