-
Achtergrond
- 4 uur geleden
Johan Derksen vol verbazing na horen nieuwe club Andries Jonker
Johan Derksen begrijpt niets van de aanstaande aanstelling van Andries Jonker als nieuwe hoofdtrainer van MVV Maastricht. De voormalig bondscoach van de Oranje Leeuwinnen is momenteel clubloos, maar de onderhandelingen met de club uit Limburg bevinden zich in de afrondende fase.
In het televisieprogramma Vandaag Inside sprak Derksen dinsdag zijn onbegrip uit over de naderende samenwerking. "Wat bezielt een club om hem te halen?", vroeg de oud-voetballer zich hardop af. De 63-jarige Jonker geldt in De Geusselt als de belangrijkste kandidaat om Peter van den Berg op te volgen. MVV bevestigde eind vorige maand al dat het aflopende contract van Van den Berg na dit seizoen niet wordt verlengd.
De Maastrichtenaren bezetten momenteel de achttiende plaats in de Keuken Kampioen Divisie en sluiten het seizoen aanstaande vrijdag af met een thuiswedstrijd tegen TOP Oss. Volgens Derksen is de komst van Jonker echter geen garantie voor beterschap, zeker niet als hij Kevin Hofland meeneemt als assistent-trainer. "Dan haalt MVV binnen een jaar Europees voetbal", klonk het cynisch. "En dan neemt hij Kevin Hofland mee, die overal is mislukt", voegde hij daaraan toe.
Onderkant ranglijst Keuken Kampioen Divisie (per 22 april 2026)
| Positie | Club | Punten | Gespeeld |
|---|---|---|---|
| 16 | TOP Oss | 41 | 37 |
| 17 | Helmond Sport | 39 | 37 |
| 18 | MVV Maastricht | 38 | 37 |
| 19 | Jong AZ | 37 | 37 |
| 20 | Jong Ajax | 35 | 37 |
Tafelgasten kraken besluitvorming MVV af
Aan tafel bij het praatprogramma kon René van der Gijp hartelijk lachen om de opmerkingen over de Amsterdamse oefenmeester. Derksen benadrukte nogmaals dat hij de keuze van de eerstedivisionist onbegrijpelijk vindt. "Ik kan me niet herinneren dat Jonker ooit ergens een succesje heeft geboekt. Maar wat bezielt een club om hem te halen?", herhaalde hij zijn eerdere verbazing.
Van der Gijp haakte daar met een kwinkslag op in door de clubleiding van MVV op de hak te nemen. "Die zijn zo lam als een toeter geweest met die vergaderingen", stelde de oud-aanvaller.
Om zijn standpunt kracht bij te zetten, verwees Derksen naar de meest recente klus van Jonker als bondscoach van de Oranje Leeuwinnen. De trainer vertrok na de uitschakeling op het EK van vorig jaar zomer bij de KNVB en werd inmiddels opgevolgd door Arjan Veurink. Na dat toernooi klonken er geluiden dat diverse speelsters een slechte werkrelatie met Jonker zouden hebben gehad. "Dan informeer je toch bij een paar spelers van het vrouwenelftal? Dan weet je waar je aan toe bent", gaf Derksen de Limburgse clubleiding nog als advies mee.