-
Achtergrond
- 9 uur geleden
Lazio schrikt na transfer bij Ajax van pijnlijke situatie rond Kenneth Taylor
Kenneth Taylor is inmiddels een halfjaar bij Lazio na zijn transfer van Ajax naar Italië, maar de club lijkt nu volgens de data van FootballTransfers op financieel gebied al de negatieve gevolgen te merken van deze transfer die Ajax dus bespaart zijn gebleven.
Taylor speelde tot afgelopen winter maar voor een enkele club: Ajax. Hij doorliep daar de jeugd, maakte veel minuten bij Jong Ajax en maakte zijn deuut in 2020/21 voor het eerste. Het was in 2022/23 dat hij voor het eerst echt een basisspeler werd, met 44 duels (veertig in de basis). Ook de 1,5 jaar daarna zou hij dat zijn, met vooral 2023/24 onder Francesco Farioli als hoogtepunt. Het was het seizoen waarin hij uit zou blinken, met vijftien goals en negen assists in 52 duels.
Taylor bij Lazio
In de zomer van 2025 leek Kenneth Taylor onder meer richting FC Porto te kunnen, waar Francesco Farioli de nieuwe trainer was geworden, maar Ajax werkte toen niet mee. Hierdoor moest het in de winter uiteindelijk genoegen nemen met 16,9 miljoen euro, terwijl zijn Estimated Transfer Value (ETV) op dat moment 30,8 miljoen euro was. Ajax gaf dus wat dat betreft bijna de helft van wat ze hadden kunnen hebben op door hem een halfjaar later te verkopen. Nu ligt Taylor tot de zomer van 2030 vast in Rome.
Bij Lazio is Taylor een vaste basisspeler geworden, eigenlijk vrijwel vanaf het begin. Taylor staat na twintig duels op drie goals en twee assists, in een seizoen waarin Lazio Europees voetbal mis gaat lopen, er veel bestuurlijke onrust is en er ook veel goede spelers verkocht werden om het niet spelen in Europa op financieel gebied goed te maken. Taylor zelf is ondertussen op de markt er niet op vooruitgegaan.
De prestaties dit seizoen van Taylor in de Serie A onder de verdedigende/centrale middenvelders. Hoe meer naar rechts en in het groen, hoe beter de prestaties.
Zijn ETV was toen hij bij Lazio begon 30,8 miljoen euro, maar inmiddels is dit een paar maanden op rij gezakt en zit Taylor nu op 25,1 miljoen euro. Het is nog steeds ruim boven wat Lazio betaalde, maar voor het eerst in een lange tijd is Taylor minder en minder waard aan het worden op de markt en lijkt hij ook het WK voetbal met Oranje niet te gaan halen komend seizoen.
Lazio zal hopen dat deze trend omtrent Taylor zich niet door zal zetten, maar daarvoor zal het toch ook zelf als club beter moeten gaan presteren. Het gevaar voor Taylor kan zijn dat de situatie ervoor zorgt dat Lazio komende zomer flink gaat investeren en ineens concurrenten binnen gaat halen voor Taylor die hem wellicht naar de bank kunnen verwijzen. Als dat zou gebeuren, zou de ETV van Taylor alleen nog maar verder gaan zakken.