Álvarez kijkt terug op transferperiode Ajax: 'Ik mis hem nog steeds'

Bijgewerkt: 16 feb. 2023 10:42 CET | 3 min leestijd
Edson Alvarez, 2022-23
© ProShots
FT Redactie
Maak ons je Google-favoriet

Edson Álvarez heeft in een openhartig interview met De Telegraaf teruggeblikt op de zomerse transferperiode bij Ajax. Afgelopen zomer vertrokken liefst zeven basisspelers uit Amsterdam, onder wie Antony, Nicolás Tagliafico, Sébastien Haller en Lisandro Martínez. Vooral met het vertrek van laatstgenoemde heeft de Mexicaan het zwaar.

"Het was heel moeilijk voor mij en een aantal andere spelers, omdat we in het recente verleden een heel sterk team hadden en in één keer veel kwaliteit inleverden", zegt Álvarez over de zomerse transferwindow. "Maar dit hoort ook bij Ajax en gebeurt hier vaker. Talentvolle spelers komen, spelen een paar jaar bij Ajax en worden verkocht. Het moeilijkste vond ik het vertrek van Licha (Lisandro Martinez, red.), omdat hij een uitstekende verdediger was én een vriend van me is. Ik mis hem nog steeds." De Argentijn vertrok in de zomer voor 57,37 miljoen euro naar het Manchester United van Erik ten Hag.

Artikel gaat verder onder de video

De leegloop bij Ajax deed meer met het vertrouwen in het team dan de 25-jarige verdedigende middenvelder annex mandekker had gehoopt. "En dat werd nog eens versterkt doordat we vanaf het begin niet goed speelden. Het vertrouwen en de motivatie namen steeds verder af. Zulke dingen gebeuren en als profvoetballer moet je zorgen dat je er mentaal sterker uitkomt. Dat is gelukt en vanaf nu kijken we alleen nog maar vooruit." Ajax speelt donderdag om 18.45 uur in de Europa League tegen Union Berlin.

Het vertrouwen en de motivatie namen steeds verder af
- Edson Álvarez over de afgelopen periode bij Ajax

Álvarez speelt sinds de zomer van 2019 voor Ajax, dat hem voor vijftien miljoen euro overnam van Club América. De 61-voudig international (3 goals) is in de Johan Cruijff ArenA uitgegroeid tot een van de absolute sleutelspelers. Hij speelde al 130 wedstrijden voor de Amsterdammers, waarin hij goed was voor 10 goals en 5 assists. "Ik zag Ajax als een heel grote uitdaging, omdat hier zó veel kwaliteitsspelers liepen en het moeilijk is om je het systeem snel en goed eigen te maken", vertelt Álvarez over zijn komst naar de club. "Dat het me is gelukt en ik me tot sleutelspeler heb ontwikkeld, maakt me trots en blij."

Overigens is het nog maar de vraag hoe lang de rechtspoot nog in Nederland te bewonderen zal zijn. Álvarez stond het afgelopen jaar nadrukkelijk in de belangstelling van Chelsea, dat bereid was vijftig miljoen euro neer te tellen voor de Zuid-Amerikaan. Ook Barcelona volgt zijn verrichtingen. Het contract van Álvarez in Amsterdam loopt medio 2025 af.