-
Achtergrond
- 13 minuten geleden
De 15 Oranje-internationals die na het WK voor een transfer staan
Het Nederlands Elftal is momenteel in de Verenigde Staten voor het WK voetbal, dat nog tot midden juli zal gaan duren. Veel spelers zijn in de tussentijd echter ook bezig met een transfer en zouden wel eens een nieuwe club kunnen hebben na het WK.
Nederland is tot nu toe voortvarend gestart op het WK voetbal, met een 2-2 gelijkspel tegen Japan waarin het op het laatste kwartier na prima speelde, waarna een 5-1 zege op Zweden zou volgen. Nederland lijkt met een duel tegen het al uitgeschakelde Tunesië serieuze kans te maken op groepswinst, waarna een duel tegen Marokko of Brazilië waarschijnlijk zal volgen. Tijdens en na het toernooi lijken veel spelers van de huidige selectie een nieuwe club te gaan vinden.
Spelers bij Oranje op het WK die voor transfer staan
Het begint al in de goal, waar de namen van Bart Verbruggen en Robin Roefs al vaak met topclubs in het Europese voetbal in verband worden gebracht. Allebei de keepers laten zich zien bij Brighton and Hove Albion en Sunderland AFC respectievelijk, en zeker Verbruggen - nu hij basiskeeper is van Oranje - krijgt de kans om zich op het grootste podium te laten zien. Mark Flekken werd even in verband gebracht met Ajax, maar lijkt voor nu een minder grote kandidaat te zijn voor een transfer.
Achterin hebben een paar spelers hun transfer al te pakken en gaan ze van club wisselen als ze aan 2026/27 beginnen. Denzel Dumfries gaat Inter namelijk na veel geruchten die al tijden spelen verlaten voor een avontuur bij Real Madrid, waar ze nog een ander type dan Trent Alexander-Arnold zochten voor meer opties aan die kant. Ondertussen is Jan Paul van Hecke van Brighton naar Tottenham gegaan, een transfer waar ook NAC flink van mee heeft geprofiteerd.
Ook Nathan Ake en Micky van de Ven maken kans op een transfer. Ake kwam bij Josep Guardiola niet meer in de plannen voor in 2025/26 en zal wellicht hopen op een nieuwe kans onder Enzo Maresca, maar met een contract tot de zomer van 2027 lijkt een vertrek realistischer. Van de Ven wil al een tijdje weg bij Tottenham en staat in belangstelling van veel grote clubs, waardoor de kans ook groot lijkt dat hij deze zomer nog een transfer gaat maken. Zeker nu hij basisspeler is bij Oranje.
Op het middenveld zijn er drie spelers waar een transfer niet onrealistisch voor is. Quinten Timber maakt komende zomer alweer kans om te vertrekken bij Olympique Marseille omdat het voetbal in de Champions League mis heeft gelopen en zoekt naar geld om dit goed te maken. Ondertussen kan het ook zijn dat Tijjani Reijnders bij Manchester City alweer vertrekt, ondanks dat hij net zoals Ake zal willen gaan voor zijn kans onder Maresca. Clubs als Atletico Madrid zouden interesse in hem hebben. Tot slot Teun Koopmeiners, die bij Juventus ook weg zou mogen om zich geld te verdienen. Ook Juventus heeft namelijk voetbal in de Champions League misgelopen.
Dan voorin, waar er flink wat lijkt te gaan gebeuren. Memphis Depay lijkt weg te gaan bij Corinthians en heeft zijn ogen gericht op een terugkeer in Europa. Het amper tot niet spelen op het WK, waar hij tot nu toe invaller is, zal daarbij niet heel erg helpen. Wout Weghorst zit in dezelfde situatie, want ook hij speelt niet veel en is transfervrij deze zomer. FC Twente, Besiktas JK en SL Benfica zijn vaak genoemd, maar hij lijkt te wachten tot na het WK voetbal. Ook de toekomst van Noa Lang bij SSC Napoli, dat hem afgelopen halfjaar verhuurde aan Galatasaray SK, is onzeker. Lang had onder Antonio Conte geen toekomst, maar hij is nu weg. De vraag is of hij nu wel een toekomst heeft bij de Italiaanse club of als nog weg zou mogen.
De twee spelers die in beeld zijn om een positieve reden, zijn Crysencio Summerville en Cody Gakpo. Allebei blinken ze tot nu toe uit op het WK en zeker Summerville is in trek. Onder meer PSG en Manchester United worden genoemd, waarbij de vraagprijs op vijftig miljoen euro zou liggen. Gakpo zou ook mogen vertrekken bij Liverpool FC om ruimte te creëren voor nieuwe aanwinsten, met onder meer Tottenham en Atletico Madrid die wel interesse hebben. Al met al lijken veel spelers van de selectie na de zomer wel eens een andere club te gaan hebben.